Mleko kokosowe – walory zdrowotne

Mleko kokosowe oferuje nam związki mineralne, które uczestniczą w procesie wytwarzania energii. Wspiera zdrowe kości i ogólną kondycję tkanki łącznej. Pomaga organizmowi w syntezie antyoksydantów. Dostarcza również wysoce energetycznych trójglicerydów średniołańcuchowych. Jeśli stosujesz mleko kokosowe w proszku, zanim dokonasz zakupu, dokładnie przeczytaj etykietę tego produktu. Mleko w proszku co do zasady ma mniejszą kaloryczność i mniej wartości odżywczych. Jednak różnie to wygląda w przypadku poszczególnych produktów różnych marek.

Podstawowe informacje na temat mleka kokosowego i jego wersji w proszku

Jeżeli chcesz dokonać zakupu, nie pomyl wody kokosowej z mlekiem kokosowym. Woda kokosowa to płyn, który znajduje się wewnątrz świeżego orzecha kokosowego. W porównaniu z mlekiem kokosowym woda kokosowa jest uboższa w większość substancji odżywczych. Mleko kokosowe produkowane jest z białego miąższu orzecha. Miąższ ten jest ucierany i z niego wyciskane jest mleko kokosowe.

W procesie produkcji mleka w proszku płynne mleko kokosowe poddawane jest odparowaniu, a następnie mieszane jest z dodatkami, które zapobiegają ekstrakcji oleju. Niektóre z proszków wzbogaca się o dodatkowe białka i substancje odżywcze. Proszek kokosowy zachowuje te same składniki mineralne, co mleko kokosowe, jednak ich ostateczne wartości zależą od tego, jakie substancje odżywcze zostały dodane. Wartości te uzależnione są również od tego, ile proszku użyjesz do swoich celów. Dlatego warto czytać etykiety.

Silne kości i chrząstki

Pół filiżanki mleka kokosowego zawiera około 50% dziennego zapotrzebowania na mangan (w przypadku diety 2000 kcal). Zapewnia także 15% dziennego zapotrzebowania na miedź i 11% dziennego zapotrzebowania na magnez. Mangan, miedź i magnez skutecznie współpracują na rzecz zdrowych kości i zdrowej chrząstki.

Mangan uczestniczy w syntezie proteoglikanów. Są to związki, które pomagają naszym kościom absorbować wstrząsy i dzielnie znosić nacisk. Miedź ma kluczowe znaczenie w produkcji tkanek łącznych: kolagenu i elastyny. Są to tkanki, które stanowią budulec dla naszych kości, chrząstki i skóry. Pamiętaj, że połowa magnezu w naszym ciele zmagazynowana jest w kościach. Magnez odpowiada za ich wzrost i siłę.

Antyoksydanty – wyspecjalizowana ochrona

Oprócz udziału w budowie kości, mangan uczestniczy w syntezie antyoksydantów, które chronią nasze mitochondria przed wolnymi rodnikami. Mitochondria są odpowiedzialne za wytwarzanie energii, dlatego mangan zapewnia nam siłę i witalność.

Pół filiżanki mleka kokosowego daje nam 10% dziennego zapotrzebowania na selen. Selen natomiast wykorzystywany jest do produkcji grupy enzymów nazywanych peroksydazami glutationów, które są specjalnymi przeciwutleniaczami. Przykładowo enzymy oparte na selenie chronią plemniki przed działaniem wolnych rodników.

Żelazo – klucz do źródła energii i przemiany materii

Mleko kokosowe przyczynia się do lepszego wchłaniania żelaza. Wystarczy pół filiżanki, która dostarczy nam 11% dziennego zapotrzebowania na magnez. Żelazo zapewnia nam właściwy poziom czerwonych krwinek. Te z kolei odpowiedzialne są za dostarczanie tlenu do mięśni i komórek naszego ciała. Enzymy zawierające żelazo mają kluczowe znaczenie dla produkcji energii i syntezy DNA. Żelazo przyczynia się do poprawy systemu odpornościowego.

Trójglicerydy średniołańcuchowe a kalorie

Ponad połowa tłuszczu w mleku kokosowym zawiera trójglicerydy średniołańcuchowe. Wprawdzie są to tłuszcze nasycone, ale trawimy je z łatwością i przetwarzamy na czystą energię, podobnie jak węglowodany. Trójglicerydy średniołańcuchowe pomagają nam w utracie nadwagi.

Jednak potencjalne korzyści, które dają nam średniołańcuchowe trójglicerydy trzeba bezwzględnie konfrontować z kalorycznością mleka kokosowego. I, mimo wszystko, należy pamiętać, że mogą one wpływać na wzrost poziomu cholesterolu. Pół filiżanki mleka kokosowego stanowi równowartość 276 kalorii i 29 gramów tłuszczu.

Przepis na mleko kokosowe domowej roboty

mlekoOto, jak samodzielnie przygotować mleko kokosowe z szatkowanego kokosa. Mleko kokosowe stanowi zdrowy i niedrogi zamiennik mleka krowiego.

Składniki

  • 4 filiżanki wody
  • 1,5 – 2 filiżanki niesłodzonych wiórek kokosowych

Sposób przygotowania

  1. Podgrzać wodę, ale nie doprowadzać jej do temperatury wrzenia. Woda powinna być gorąca, ale nie powinna wrzeć.
  2. Kokos umieścić w blenderze i dodać do niego gorącą wodę. Jeżeli nie zmieściła się cała porcja wody, można dodawać ją partiami.
  3. Miksować przez kilka minut na szybkich obrotach aż zawiesina stanie się gęsta i kremowa.
  4. Całość przelać przez durszlak lub sitko, na którym zostanie większa część kokosa. Następnie tak otrzymana masę odcisnąć przez bawełnianą lub muślinową ściereczkę lub. Na ściereczce zostaną pozostałe, najdrobniejsze cząstki kokosa.
  5. Jeżeli konieczne było podzielenie wody na porcje, ponownie włożyć do blendera, dolać wodę i powtórnie zmiksować.
  6. Opcje smakowe: po odcedzeniu resztek kokosa można dodać ½ łyżeczki ekstraktu wanilii, ½ filiżanki świeżych lub mrożonych truskawek, 2 łyżki kakao + ½ łyżeczki wanilii.
  7. Tak przygotowany napój można wypić natychmiast po przygotowaniu lub wstawić go do lodówki. Należy pamiętać, aby spożyć go w ciągu 3 – 4 dni od przygotowania. Wówczas będzie miał najlepszy smak i teksturę. Ponieważ mleko jest całkowicie naturalne, bez dodatków konserwujących, emulgatorów, jego konsystencja może ulec zmianie. Napój ma prawo się rozwarstwić, jeżeli stał w lodówce. Wystarczy ponownie zamieszać go przed spożyciem, a odzyska kremową konsystencję.

A Ty? Czy kiedykolwiek próbowałeś samodzielnie przygotować mleko kokosowe? Podziel się z nami swoim doświadczeniem. Dziękujemy.